Anderledes inspiration: Design og indretning er i fokus i nydesignet tandklinik i parken
En tandlægeklinik har valgt at lægge en masse fokus på deres indretning. Hvorfor i alverden det?
Fordi oplevelsen hos tandlægen skal være positiv. Er den det, kommer patienterne tilbage i klinikken.
Det giver klinikken mere arbejde. Det gør også, at patienterne husker at bestille tid og derfor opnår bedre tandhygiejne.
Indretning af særligt tandklinikkens venteværelse skal hjælpe patienterne af med tandlægeskræk. Den skal hjælpe til, at de får den bedste oplevelse hos tandlægen.
Stadig en topprofessionel tandklinik
Fokus lægges det forkerte sted, kunne en kritiker måske hævde. Men nej, tandlægeklinikken er stadig en topprofessionel klinik, selvom de bruger tid på andet end udelukkende tænderne.
Enhver tandlægeklinik må nemlig stille sig selv det spørgsmål – hvordan skaber vi den bedste oplevelse for vores patienter. Det er sjældent blot en sjov og behagelig oplevelse at gå til tandlægen.
Hvis der skal laves et større tandprojekt, kommer frygten fra patienten allerede dage forinden. Eller hvis patienten frygter for, om der skal laves en indgreb, mens denne ligger i stolen, sidder ubehag også i kroppen.
Derfor skal netop den mest professionelle tandlægeklinik også tænke på, hvordan de skaber en god oplevelse i klinikken for patienten. Om det så er en tandrensning eller en rodbehandling, som patienten kommer for.
Indretning til kundens behov
Da du var til børnetandlæge, husker du måske, at tandlægen havde et stort billede i loftet. Hvorfor tror du tandlæge havde det?
Af samme grund som at dine forældre altid fik lov til at komme med i klinikken. Fordi mange børn har tandlægeskræk og føle ubehag i tandlægestolen.
Dette ubehag kan ofte følge med i voksenlivet. Her er det dog slut med at få mor eller far med ind i klinikken. Nu skal det klares selv og her opstår altså fortsat ubehag.
Dette ubehag kan man altid tale med sin tandlæge om. Dog viser statistik, at ikke mange patienter fortæller deres tandlæge om deres tandlægeskræk.
Derfor har nogle klinikker valgt selv at hjælpe patienterne med deres potentielle frygt, om de så har den eller ej.
Det kan gøres – som her – hvor indretningen giver en behagelig og rolig fornemmelse. Det handler om at skabe dynamiske rum med lys, varme, planter, liv og farve.
Vi mennesker slapper mere af, når vi ikke blot stilles i et gråt rum med mørk belysning. Vi stimuleres af de omgivelser, hvori vi befinder os. Det er selvfølgelig også tilfældet, når vi er hos tandlægen.
Fjern tandlægeskræk via smarte løsninger
Børnetandlægen havde altså fat i den lange ende. De stor farverige malerier i toppen af tandlægeloftet hjælp og hjælper fortsat patienterne.
Det tager fokus fra, at tandlægen står med en masse redskaber i munden på dig. Din hjerne er i færd med noget andet og kan derfor slappe mere af. Vi kan faktisk ignorere en hel del smerte og ubehag, sættes vi i den rette setting.
Men som tandlægeklinikken også her ved. Så starten tandlægeskrækken eller ubehag allerede før, patienten sætter sig i stolen. Den starter allerede dage forinden.
Klinikken kan selvfølgelig ikke tage hjem til patienten og indrette deres hjem, så det er mere roligt og behageligt. De kan derimod indrette klinikken, så den indbyder til ro, varme og liv.
I venteværelset opstår nemlig ofte ubehag. Her kan patienten sidde og tænke de værste scenarier igennem. Der er det vigtigt, at der skabes trygge rammer for patienten allerede her.
Det gøres igen med farver, liv, varme og ved at fjerne fokus fra de dårlige tanker.
Afslappet stemning i ventetiden
Af samme grund har alle klinikker derfor at magasiner, aviser og andet. både så patienterne ikke keder sig ihjel, men også så de kan fjerne fokus fra besøget.
Der skal indbydes til, at patienten kan føle sig tryg og afslappet, selvom de skal ind at have rykket en tand ud. Det er selvsagt en meget svær opgave.
Dog er det en opgave, som klinikker må og skal tage meget seriøst. De skal være i stand til at give en god oplevelse til patienten, fra de træder ind ad døren.
Gøres det ikke er der frygt for, at patienten holder sig væk. Og det må aldrig ske.
Jo bedre en oplevelse, jo hyppigere husket tandlægen
Hvis først patienten en gang har undgået at tage til tandlæge, viser statistikken, at det vil ske igen. Derfor skal det selvfølgelig undgås.
Går der flere år mellem hvert besøg, vil i langt de fleste tilfælde forringe mundens tilstand. Der kan opstå huller. Der kan komme besvær med tandkødet osv.
Der skal klinikken skabe det bedste rammer, hvilket denne klinik har valgt at gøre med design og indretningen af klinikken. På den måde har de en lille forsikring i, at kunden kan få en bedre oplevelse.
Og med den gode oplevelse hos tandlægen, kommer patienten igen. Hvilket er det bedste scenarie for både patienten og klinikken.